Så gör du för att rivstarta 2016!

Hej!
 
Jag är kungen på rivstarter, så nu ska du få dig en dos du inte glömmer - ditt liv kommer att bli förändrat för alltid och inget kommer någonsin bli sig likt!
 
 
 
Well, så hade jag kunnat skriva om jag hade velat sälja in det här som en kurs eller nåt. Det vill jag inte. Jag vill dela med mig av en artikel jag såg i Metro idag. Varför just den här artikeln? Jag tycker att den var ovanligt bra och att den skiljer sig från många andra "Rivstarta ditt år"-artiklar jag sett. Här får du en sammanfattning och några ord om hur det funkat för mig.  
 
Så, du vill rivstarta terminen och skapa förändring?
 
Gör en långsiktig plan och skynda långsamt
De flesta börjar året med att gå ut för hårt. Åtgärd: gå inte ut för hårt. 
"Många gör misstaget att försöka bli en supermänniska på måndag. Gå upp extra tidigt, äta nyttigt och träna Sen försover du dig på tisdagen och struntar i alltsammans" säger motivationscoachen Anna Tebelius Bodén. 
 
Det här känner jag igen mig i otroligt mycket. Jag vet inte hur många gånger jag har sagt under 2015 att "Men på måndag ska jag börja på LCHF, på måndag ska jag börja träna!". Totalt gå från noll till hundra. Hur har det funkar? Inte alls! I år har jag gjort ett tråningsschema som sträcker sig till december, och jag fokuserde på lilla stegets kraft. Skynda långsamt helt enkelt. 
 
"Börja alltid med att etablera en ny vana i taget. Om det så bara är att börja dricka ett glas vatten på morgonen, fokusera enbart på det i en vecka". 
 
För min del ger det verkligen resultat. Jag har testat att jobba kortsiktigt och få fram snabba resultat. Funkar inte. Därför behöver jag göra nåt annorlunda. Så, låt mig testa att göra en långsiktig plan istället. Funkar! Den här månaden byter jag ut min frukost till något nyttigt och gott, dricker ett glas vatten varje morgon samt tränar 30 minter två gånger i veckan. Tidigare åt jag onyttig och dålig frukost, drack inget vatten och tränade nada. 
 
Planeringsträsket
"Många skriver "att göra"-listor över allt de ska göra. Problemet med det är att du lurar hjärnan att du redan har gjort någonting, vilket ger dig en dopaminkick utan att du har presterat". 
 
Det här ville jag först sätta mig emot, för jag tycker att "att-göra"-listor är grymma! Det gör att jag får ner allt ur huvudet och ner på papper. Och sen tänkte jag vidare... Gör jag det som står på listan då? Njaaaeee.... Så nu har jag hittat en ny struktur tack vare min fint utformade kalender från Kreativ Insikt. Varje vecka skriver jag en lång lista på saker som ska göras. Varje morgon tittar jag på den listan och skriver upp de tre saker som är mest akuta, vilker resulterar i att de sakerna blir gjorda. 
 
Multitasking
Anna säger också att om du inte vet vad du ska göra med en uppgift eller en "att-göra"-grej, så lägg några minuter på att ta reda på det och gör det tydligt för dig själv. Och ha korta deadlines. Har du tänkt plugga/jobba en hel kväll, gör det bara en timme. Ta en femtedel av det du först tänkte.  Och när du väl sitter med det du måste göra, gör en sak  i taget!
 
Jag har alltid trott att multitaskig är en bragd, och kallat mig för en kung på multitaskande för att jag alltid har en massa bollar i luften, och bekräftelsen är stark när folk har frågat "Hur hinner du egentligen?!", för att för mig har det alltid varit en baggis. Tills för nåt år sen då jag insåg att jag inte alls är kung på multitaskig. Då började jag testa det där med att fokusera på en uppgift i taket, och hey var det går lättare när jag har fokus!
 
Självbild
Alla känslor uppkommer ur den inre dialog vi har med oss själva, så prata bra med dig själv! Om du ändrar en tanke varje dag så gör det skillnad. Vilken tanke ändrar du idag? 
 
#1 - Elin

Jättebra inlägg! :)

Svar: Tack Elin, vad kul att du tyckte det! Var det nåt speciellt du fastnade extra för som du tar med dig?
Caroline